نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2127
-
الف
+

«رؤیا سادات»: جشنواره ها بهترین مکان برای تبادل اندیشه بین فلمسازان است

«رؤیا سادات» کارگردان و بازیگر سینمای افغانستان می گوید: مردم ایران و افغانستان از حوزه مشترک زبانی بهره می برند و این اتفاق بسیار خوبی است.

به گزارش آی فیلم 2، «رؤیا سادات» یکی از بنیانگذاران اصلی ششمین جشنواره بین المللی فلم زنان هرات، از تاثیر این جشنواره بر سینماگران افغانستان سخن گفت.

«رؤیا سادات» در مصاحبه با خبرنگار شبکه آی فیلم2 در ارتباط با چالش های برگزاری این جشنواره و تاثیر آن بر سینماگران افغانستان اذعان کرد: فکر می کنم تمام جشنواره های افغانستان به طور آهسته مرجعی برای سینماگران افغانستان باشد، در شهری که امکان نمایش فلم وجود ندارد، جشنواره ها بهترین مکان برای تبادل اندیشه بین فلمسازان است و این جشنواره ها به خصوص برای نسل جوان یک اتفاق خوب محسوب می شود.

وی ادامه داد: بدون شک درگیر مشکلات فراوانی هستیم و پیچیدگی های سیاسی مجال زندگی خوب را از مردم افغانستان گرفته اما زندگی هنوز جریان دارد و مردم به فرهنگ و هنر فکر می کنند، بسیاری در اندیشه زندگی بهتر و تغییر هستند و تلاش کردیم با برگزاری این جشنواره از آدرس فرهنگ و هنر صدای اعتراض خود را به گوش همه برسانیم.

کارگردان فلم «نامه ای به رئیس جمهور» در پیوند با تاثیر حضور سینماگران خارجی در افغانستان گفت: بدون شک! از یک طرف این جشنواره در منطقه اولین جشنواره بین المللی فلم زنان است و فلمسازان بسیاری از کشورهای مختلف همواره خواهان برگزاری این جشنواره هستند و از سوی دیگر یکی از اهداف مهم جشنواره ایجاد گفتمان مشترک است خصوصا برای فلمسازانی که در حوزه زنان مصروف هستند.

بانو سادات در مورد حضور بازیگران ایرانی و پروژه های مشترک اظهار داشت: مردم ایران و افغانستان از حوزه مشترک زبانی بهره می برند و این اتفاق بسیار خوبی است و در آینده با اشتیاق این کار را انجام می دهیم.

«رویا سادات» زاده ۱۹۸۱ میلادی تهیه‌کننده و کارگردان فلم اهل افغانستان است.

رویا سادات به عنوان نخستین زن کارگردان در افغانستان شناخته می‌شود و اولین زنی است که فلمش به عنوان نماینده سینمای افغانستان برای اسکار انتخاب شده‌است.

وی فارغ‌ التحصیل حقوق و سیاست از دانشگاه هرات است و در سال 2006 فرصت مطالعاتی برای تحصیل در آکادمی فلم آسیایی در کوریای جنوبی دریافت کرد.

بانو سادات در سال 2003، اولین شرکت فلمسازی خصوصی افغانستان را با نام «خانه فیلم رویا» همراه خواهرش «آلکا سادات» تاسیس کرد.

«خانه فیلم رویا» تا کنون بیش از 40 جایزه ملی و بین‌المللی، به‌خصوص برای فلم های کوتاه و مستند آلکا، به دست آورده است.  او اولین فلم بلند خود با نام «نامه‌ای به رئیس‌جمهور» را در سال 2017 ساخت که در جشنواره فلم لوکارنو رونمایی شد.

گفتنی است ششمین جشنواره بین‌المللی فلم زنان هرات که از 26 عقرب(آبان) در کابل آغاز به کارکرده امروز با معرفی آثار برتر پایان می یابد، ششمین دوره این جشنوراه میزبان بیش از سه هزار و ۵۰۰ فلم از ۱۲۲ کشور جهان در دو بخش رقابتی «سینمای جهان» موضوع آزاد و «سینمای زنان» متمرکز به مسایل زنان بوده است.

بیشتر بخوانید:

رقابت ۳۰۰ فلم از ۱۲۲ کشور جهان در جشنواره فلم زنان هرات

«نرگس آبیار» در جمع هیئت داوران جشنواره فلم هرات قرار گرفت 

ششمین جشنواره فلم زنان هرات؛نمایش 20 فلم داخلی و خارجی

«سید افشین هاشمی» در مصاحبه اختصاصی از حضورش در جشنواره فلم زنان هرات سخن گفت

ع ا / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر